1ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Μουσικής Έρευνας

ΛYKEION TΩN EΛΛHNIΔΩN
Δημοκρίτου 14, Aθήνα 10673
Τηλ. 010.36.11.042, 010.36.28.978
Fax 010.36.07.355

Τα αρχεία του Λυκείου Ελληνίδων

Λίλυ Άντζακα-Βέη

Το Λύκειο των Ελληνίδων είναι ένα γυναικείο σωματείο που ιδρύθηκε το 1911 κατά τα πρότυπα αντίστοιχων σωματείων της Εσπερίας, που είχαν δημιουργηθεί ως γυναικείοι χώροι συνάντησης και κοινωνικοποίησης ανάλογοι των λεσχών για άνδρες. Το Λύκειο όμως που ίδρυσε στην Αθήνα η Καλλιρρόη Παρρέν είχε πολύ αιχμηρότερους και πολύ πιο εντοπισμένους στόχους – τη βελτίωση της θέσης της Ελληνίδας, τη μεγαλύτερη συμμετοχή της στην εκπαίδευση, την παραγωγή και την κοινωνική δράση, συγχρόνως δε  αποσκοπούσε σε μία μεγάλη πολιτιστική αναμόρφωση, όπως θα λέγαμε σήμερα, ασπαζόμενο το αίτημα της ελληνικότητας, όπως αυτό είχε ήδη αρθρωθεί και σε άλλους χώρους των τεχνών και της έκφρασης. Μέρος αυτού του (αισθητικού) αναμορφωτικού προγράμματος αποτελεί και η ενασχόληση με τον νεοελληνικό λαϊκό πολιτισμό, που εκφράστηκε κυρίως με το ενδιαφέρον για τον ελληνικό χορό και τις τοπικές ενδυμασίες.

Το προϊόν εκείνου του εξειδικευμένου ενδιαφέροντος υπήρξαν χορευτικές παραστάσεις, που εξ αρχής στάθηκαν το κύριο μέσον για την προβολή των προγραμματικών ελληνοκεντρικών αισθητικών και πολιτιστικών αντιλήψεων του Λυκείου, δημιουργώντας στην κυριολεξία έναν νέο τύπο θεάματος με δικούς του κανόνες και δικές του θεατρικές  συμβάσεις. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του χορευτικού υλικού αυτών των παραστάσεων έπαιξαν χοροδιδάσκαλοι όπως ο Αργύριος Ανδρεόπουλος και κυρίως ο Χαράλαμπος Σακελλαρίου. Ο τελευταίος δίδαξε για τέσσερις δεκαετίες όχι μόνον στο Λύκειο των Ελληνίδων, αλλά και στην τότε Γυμναστική Ακαδημία, εφ’ όσον οι ελληνικοί χοροί εισήχθησαν από το 1914 στα σχολεία ως αντικείμενο του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής. Το λεγόμενο «σχολικό ρεπερτόριο» ελληνικών χορών είναι ουσιαστικά δημιούργημα του Σακελλαρίου (1).

Μουσικά οι παραστάσεις αυτές στηρίχθηκαν σε «εναρμονίσεις» ελληνικών χορών που ανατέθηκαν σε μουσικούς, που σήμερα τους γνωρίζουμε ως εκπροσώπους της λεγομένης «Εθνικής Σχολής», όπως ο Νίκος Σκαλκώτας, ο Μανώλης Καλομοίρης, ο Κωνστανίνος Ψάχος  και άλλοι, και οι παρτιτούρες αυτών των «εναρμονίσεων» αποτελούν και το παλαιότερο άμεσο, πρωτογενές μουσικό υλικό που έχει εντοπισθεί μέχρι στιγμής (2). Στη συνέχεια το Λύκειο χρησιμοποίησε για μαθήματα και παραστάσεις ποικίλα μουσικά σχήματα (πιάνο και μικρές ορχήστρες για εσωτερικό χώρο, στρατιωτικές μπάντες για εξωτερικό χώρο), μέχρι τη στιγμή που εδραιώθηκε μία μόνιμη συνεργασία με «ορχήστρα λαϊκών οργάνων» υπό τον Καρακό (κλαρίνο) και τον Αριστείδη Μόσχο (σαντούρι), με τον Σταύρο Αδριανό (λαούτο) και αργότερα και με τη σύμπραξη του Ιάκωβου Ηλία (βιολί) και Βασίλη Σκαλιώτη (κλαρίνο).

Χορευτικά, μία νέα φάση ξεκινάει για το Λύκειο των Ελληνίδων μετά το θάνατο του Χαράλαμπου Σακελλαρίου, το1954. Η Ευαγγελία Μίχαλου που τον διαδέχεται είναι μαθήτρια της Πολυξένης Ματέυ και άρα έχει δεχθεί τα διδάγματα της  μουσικοπαιδαγωγικής. Τον ίδιο καιρό, η Ελλάδα γνωρίζει τα  χορευτικά συγκροτήματα σοσιαλιστικών χωρών, που προξενούν μεγάλη εντύπωση και οδηγούν στο αίτημα μίας «λαογραφικότερης», αλλά και «θεατρικότερης» παρουσίασης  και των ελληνικών χορών. Αυτά τα εναύσματα, που εξ άλλου οδηγούν και στη δημιουργία του άλλου μεγάλου συγκροτήματος ελληνικών χορών, εκείνου της Δόρας Στράτου, οδηγούν και στην αναμόρφωση της χορευτικής ομάδας του Λυκείου, που τώρα έχει πλέον σταθερή σύνθεση, ασκείται συστηματικά με τη συνοδεία «λαϊκής ορχήστρας», και εισάγει και εκτεταμένες χορογραφίες.

Τότε ήταν που η συνείδηση της ανάγκης επαφής με το πρωτογενές υλικό οδήγησε μία ομάδα μελών του Λυκείου στο πεδίο, με λειψές γνώσεις και ασυστηματοποίητα στην αρχή, όλο και πιο οργανωμένα αργότερα.

Θα αναφερθώ σε ορισμένα ονόματα από αυτή την ομάδα, μόνο και μόνο για να καταφανεί το ποιοτικό άλμα που συντελέστηκε έκτοτε. Σε αυτές τις εξορμήσεις συμμετείχαν λοιπόν μεταξύ άλλων 

Όλα αυτά με τη συμμετοχή του Φοίβου Ανωγειανάκη, που καθοδηγούσε μουσικά και μεθοδολογικά τις κατά καιρούς ομάδες καταγραφών και έθεσε τις βάσεις για τη διαχείριση του συλλεγέντος υλικού. Ο ίδιος στη συνέχεια ήταν υπεύθυνος για τη μουσικολογική επιμέλεια των πρώτων μουσικών εκδόσεων του Λυκείου των Ελληνίδων.

Από αυτήν την εποχή αρχίζει η κατάθεση μουσικού, αλλά και οπτικού υλικού, που στη συνέχεια θα περιγράψω πολύ συνοπτικά. Προκαταβολικά εξηγώ, ότι δυστυχώς δεν υπάρχει ακόμα συνολικός κατάλογος, και μάλιστα καταρτισμένος με στοιχειώδη επιστημονική επάρκεια, ότι το κτίριο του Λυκείου, Δημοκρίτου 14, αυτή τη στιγμή ανακαινίζεται και όλο το υλικό είναι αποθηκευμένο και απρόσιτο, και ότι αμέσως μετά την εγκατάσταση στο νέο κτίριο όλα τα τμήματα θα εργαστούν για την ολοκλήρωση των αρχειακών καταλόγων καθώς και για την σύνταξη ενός εσωτερικού κανονισμού, που θα διέπει τη χρήση του κατατεθειμένου υλικού από τα μέλη του Λυκείου, την επιστημονική κοινότητα και κάθε ενδιαφερόμενο. Ζητώ την κατανόησή σας λοιπόν για τον αποσπασματικό και πρόχειρο χαρακτήρα των όσων θα ακολουθήσουν.

Ακουστικό υλικό

 

  Οπτικοακουστικό υλικό

 

 

Παρτιτούρες

  Εκτός από τις αναφερθείσες παρτιτούρες των Σκαλκώτα και άλλων, που βρίσκονται σήμερα στην ευθύνη του Μουσικού Τμήματος του Λυκείου των Ελληνίδων Αθηνών και των οποίων εκκρεμεί η καταλογογράφηση, θέλω να αναφέρω και μία σειρά παρτιτούρες στις οποίες ο Ιάκωβος Ηλίας, ο μεγαρίτης μουσικός που επί δεκαετίες έπαιζε βιολί στην κομπανία που συνόδευε τα μαθήματα χορού στο Λύκειο της Αθήνας και όχι μόνον, κατέγραψε το τρέχον «λυκειακό» ρεπερτόριο εκείνων των δεκαετιών (1955-80).

Τελειώνοντας, αναφέρω ρητά ότι Λύκειο των Ελληνίδων δεν είναι μόνον το Λύκειο της Αθήνας, αλλά και πάνω από 50 Παραρτήματα σε πόλεις της Ελλάδας και γραφεία στο εξωτερικό. Πολλά από τα Λύκεια της Περιφέρειας διαθέτουν εξαιρετικό μουσικοχορευτικό υλικό, που συνήθως όμως βρίσκεται στα χέρια των δασκάλων που το έχουν συγκεντρώσει, και όχι κατατεθειμένο στο ίδιο το Λύκειο. Το καθεστώς των Λυκείων δεν είναι ενιαίο, εφ’ όσον κάθε ένα έχει δικό του καταστατικό. Θα καταβληθεί προσπάθεια για την καταλογογράφηση και αυτού του υλικού, και με την πρώτη ευκαιρία θα ενημερώσουμε τους συναδέλφους και ενδιαφερομένους.

 

Παρατηρήσεις

 

Παράρτημα

 

1. Μουσικές εκδόσεις του Λυκείου των Ελληνίδων

 

Είδος

Κωδικός

Περιγραφή  

ΚΑΣΕΤΕΣ ΗΧΟΥ

006

Κάλυμνος

008

Από διάφορα μέρη της Ελλάδος (1)

009

Από διάφορα μέρη της Ελλάδος (2)

102

Μέγαρα Αττικής

108

Αλάτσατα Μικράς Ασίας

109

Σαλαμίνα

110

12 Χοροί (Μακεδονία – Κάρπαθος – Ήπειρος –

Ανατολική Ρωμυλία)

117

Ανατολική Ρωμυλία – Δομοκός – Νέο Μοναστήρι

113–114

Σμύρνη και Ερυθραία Μικράς Ασίας

 

ΔΙΣΚΟΙ

(βινύλιο)

LCGW 102

Μέγαρα Αττικής

LCGW 103

Επισκοπή Νάουσας – Κεντρική Μακεδονία –

Βόλακας Δράμας – Ανατολική Μακεδονία

LCGW 104–105

Πετρούσα Δράμας – Άλωνα Φλώρινας –

Κάρπαθος – Κάσος – Κρήτη – Σέρρες – Ξάνθη

LCGW 106–107

Κάλυμνος

LCGW 108

Αλάτσατα Μικράς Ασίας

LCGW 109

Σαλαμίνα

LCGW 110

12 Χοροί (Μακεδονία – Κάρπαθος – Ήπειρος –

Ανατολική Ρωμυλία)

LCGW 111–112

Γουμένισσα – Κεντρική Μακεδονία

LCGW 113–114

Σμύρνη και Ερυθραία Μικράς Ασίας

LCGW 115–116

Ήπειρος

 

CD

(ψηφιακές εκδόσεις)

LCGW 101B

Κύπρος

LCGW 102

Μέγαρα Αττικής

LCGW 106–107

Κάλυμνος

LCGW 108

Αλάτσατα Μικράς Ασίας

LCGW 110

12 Χοροί (Μακεδονία – Κάρπαθος – Ήπειρος –

Ανατολική Ρωμυλία)

LCGW 113–114

Σμύρνη και Ερυθραία Μικράς Ασίας

LCGW 117

Ανατολική Ρωμυλία – Δομοκός – Νέο Μοναστήρι

LCGW 118

Μπούλες, Νάουσα Ημαθίας

 

2. Αυτοτελείς δημοσιεύσεις του Λυκείου των Ελληνίδων  

 

3. Μουσικές Εκδόσεις Παραρτημάτων του Λυκείου των Ελληνίδων  

Παράρτημα Λυκείου των Ελληνίδων Καλύμνου, Σκοποί της Καλύμνου, 2 CD.  

Παράρτημα Λυκείου των Ελληνίδων Δράμας, Σίρις (σκοποί και τραγούδια της περιοχής Σερρών),  1 CD

  Κατεβάστε την ομιλία σε [pdf] format