1ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Μουσικής Έρευνας

Εισαγωγικό κείμενο 

Εκ μέρους της οργανωτικής επιτροπής ήθελα να σας καλωσορίσω στο 1ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Μουσικής Έρευνας. 

Η μουσική έρευνα γεννήθηκε στη χώρα μας με τους αρχαίους μελετητές και φιλοσόφους. Από τον Πυθαγόρα έως τον Αριστοτέλη και από τον Αριστόξενο έως τον Αλύπιο, οι Έλληνες ήταν οι πρώτοι που προσέγγισαν τη μουσική όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και φαινομενολογικά. Στο δυτικό πολιτισμό παρ’ όλο που η Αναγέννηση και ιδιαίτερα ο Διαφωτισμός θεμελίωσαν μια πιο ερευνητική προσέγγιση της μουσικής μόλις το 19ο αιώνα αντιμετωπίζεται ως ιδιαίτερος επιστημολογικός κλάδος. Από τότε έως σήμερα έχει αναπτυχθεί δημιουργώντας συνεχώς νέα αντικείμενα και πεδία ενασχόλησης.

Ίσως όμως θα πρέπει να εξετάσουμε τι ακριβώς περιλαμβάνει η μουσική έρευνα. Ως αφετηρία θα μπορούσαμε να πούμε ότι μουσική έρευνα είναι κάθε ερευνητική εργασία που έχει ως αντικείμενο άμεσα ή έμμεσα τη μουσική. Κατ’ αυτήν την έννοια ανάλογα με τον τρόπο προσέγγισης της μουσικής μπορούμε να χωρίσουμε τη μουσική έρευνα σε

Αυτά ως μια ενδεικτική αναφορά στο πλούσιο πεδίο που έχει η μουσική έρευνα και σίγουρα δεν περιορίζεται εδώ αλλά εκτείνεται και στην έρευνα του συσχετισμού της μουσικής με άλλους χώρους όπως είναι τα μαθηματικά, οι νέες τεχνολογίες, οι παραστατικές τέχνες (χορός, θέατρο, κινηματογράφος), τα νέα μέσα (τηλεόραση, ραδιόφωνο, video art) κ.ο.κ.

Στο 1ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Μουσικής Έρευνας προσπαθούμε να αναδείξουμε αυτό το πολύπλευρο πεδίο, χωρίς βέβαια να είναι δυνατό καλυφθεί ολόκληρο σε ένα διήμερο.  

Ποια είναι όμως η προσφορά της μουσικής έρευνας στην κοινωνία; Ή θα το έθετα αλλιώς, πόσο αφορά η μουσική έρευνα το μέσο πολίτη.

Σίγουρα μια μεγάλη προσφορά είναι η ανάδειξη της πολιτιστικής ταυτότητας. Χάρη στους ακαταμάχητους εραστές της μουσικής έρευνας του περασμένου αιώνα, που πολλές φορές αφιέρωσαν τη ζωή τους υπηρετώντας την, αλλά και τους σύγχρονους που εξακολουθούν αυτήν την παράδοση, έχει διασωθεί ένα σημαντικός όγκος μουσικής κληρονομιάς κάθε μορφής που πλουτίζει την ιδιαίτερη ταυτότητα, πράγμα πολύ σημαντικό και επίκαιρο σε αντιστάθμισμα της πολιτικής μιας εμπορευματοποίησης του πολιτισμού και της αλλοτριωτικής διάστασης της παγκοσμιοποίησης.

Υπάρχουν όμως και πολλά άλλες δυνατότητες αξιοποίησης της έρευνας που αφορούν άμεσα το μέσο πολίτη.

Η διάσωση και αξιοποίηση αξιόλογων δημιουργημάτων προσφέρει πρόσθετες δυνατότητες καλλιτεχνικής απόλαυσης. Το ίδιο και η γνωριμία με μουσικούς χώρους που χωρίς τη μουσική έρευνα δεν θα ήταν γνωστοί.

Η μουσική έρευνα επίσης βοηθά στην υποστήριξη της πιστής και ποιοτικής εκτέλεσης, καθώς και την αναβάθμιση του κοινωνικού και ψυχοθεραπευτικού ρόλου της μουσικής.

Η ανάπτυξη της μουσικοπαιδαγωγικής έρευνας οδηγεί σε καλύτερη αποδοτικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και συνεπώς αυξημένη καλλιέργεια του αυριανού πολίτη.

Η ακουστική έρευνα του προσφέρει καλλίτερες συνθήκες ακρόασης στους χώρους συναυλιών. Το ίδιο και η ηλεκτρακουστική έρευνα η οποία επιπλέον προσφέρει καλλίτερες συνθήκες ακρόασης και στον ιδιωτικό χώρο.

Μια όμως σημαντική προσφορά της μουσικής έρευνας είναι η υποστήριξη εθνικών προγραμμάτων και πολιτικών για τη μουσική. Για παράδειγμα μια αναβάθμιση της επαγγελματικής μουσικής εκπαίδευσης μπορεί να είναι πιο ορθή αν στηρίζεται σε πρότερες σχετικές έρευνες στατιστικές, κοινωνικές, οικονομοτεχνικές, μουσικοπαιδαγωγικές, επαγγελματικές κ.ο.κ. Το ίδιο ισχύει και για μια πολιτική αναβάθμισης μουσικών συνόλων ή εκδηλώσεων. 

Τέλος τίθεται το εύλογο ερώτημα. Τι προσδοκά το 1ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Μουσικής Έρευνας;

Κατ’ αρχήν να ξεκινήσει μια σταδιακή χαρτογράφηση τόσο του ερευνητικού δυναμικού της χώρας όσο και του ερευνητικού υλικού δηλαδή των μουσικών αρχείων.

Κλίνοντας θέλω να ευχαριστήσω το Υπουργείο Πολιτισμού που έθεσε το Συμπόσιο αυτό κυριολεκτικά υπό τη στέγη του, να ευχαριστήσω όλους όσους ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση για συμμετοχή, -η οποία ομολογώ ότι ήταν πολύ μεγαλύτερη των προσδοκιών μας- και να σας υποσχεθώ η πρωτοβουλία αυτή να μην σταματήσει εδώ αλλά να προχωρήσει τόσο στη υλοποίηση των πορισμάτων του Συμποσίου όσο και στην διοργάνωση και άλλων συναντήσεων. 

Εκ μέρους της οργανωτικής επιτροπής

Κώστας Μόσχος

 

Στην οργάνωση επιτροπή συμμετέχουν οι:
Ξανθούλα Παπαπαναγιώτου, Άννα - Μαρία Ρετζεπέρη, Αντρέας Μνιέστρης, Βασίλης Κόκκας,