Skip to main content.

Θησαυρός Ελληνικής Μουσικής

έκκρουσις

έκληψις· έκκρουσις λεγόταν το χαμήλωμα μιας νότας (η μετάβαση από μια ψηλότερη σε μια χαμηλότερη νότα) στην οργανική μουσική· έκληψις ήταν το αντίστοιχο στη φωνητική. Αυτό μπορούσε να γίνει είτε (α) απευθείας ("αμέσως"), δηλ. με βήμα (διάστημα 2ας), ή (β) έμμεσα, δηλ. με πήδημα 3ης, 4ης ή 5ης. Όταν οι νότες ήταν δεμένες, αυτό λεγόταν "υφέν έξωθεν", παράδ. (γ): Πρβ. Ανών. Bell. (89, 7 και σημ. σ. 24)· Μαν. Βρυέν. Αρμον. (Wallis III, 479) και Vincent (Notices 53). Η έκκρουση και η έκληψη ήταν σχήματα του μέλους. Βλ. άλλα σχήματα στα λ. $εκκρουσμός-εκλημματισμός*εκκρουσμός|, $κομπισμός-μελισμός*, $πρόκρουσις-πρόληψις*, $προκρουσμός-προλημματισμός*, $τερετισμός*τερέτισμα| και $διαστολή*.

, έκληψις· έκκρουσις λεγόταν το χαμήλωμα μιας νότας (η μετάβαση από μια ψηλότερη σε μια χαμηλότερη νότα) στην οργανική μουσική· έκληψις ήταν το αντίστοιχο στη φωνητική.
Αυτό μπορούσε να γίνει είτε (α) απευθείας ("αμέσως"), δηλ. με βήμα (διάστημα 2ας), ή (β) έμμεσα, δηλ. με πήδημα 3ης, 4ης ή 5ης. Όταν οι νότες ήταν δεμένες, αυτό λεγόταν "υφέν έξωθεν", παράδ. (γ):



Πρβ. Ανών. Bell. (89, 7 και σημ. σ. 24)· Μαν. Βρυέν. Αρμον. (Wallis III, 479) και Vincent (Notices 53).

Η έκκρουση και η έκληψη ήταν σχήματα του μέλους.

Βλ. άλλα σχήματα στα λ. εκκρουσμός-εκλημματισμός, κομπισμός-μελισμός, πρόκρουσις-πρόληψις, προκρουσμός-προλημματισμός, τερετισμός και διαστολή.





Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω
Λήμμα: