Skip to main content.

Θησαυρός Ελληνικής Μουσικής

ειρμός

`Ετσι λέγεται η προδιαγεγραμμένη σύνθεση ενός ασμάτιου, σύμφωνα με ορισμένο μέτρο. Αυτή η σύνθεση γίνεται τύπος, που στη συνέχεια "συνείρει"(συμπλέκει) την Ακολουθία άλλων ομοιόρρυθμων τροπαρίων. Κατά το Τυπικό των Ιεροσολύμων:"Ε]ιρμ`ος [εστι, τ`ο πρ~ωτον [εν τ~?η ?[ωδ~?η Τροπάριον, καθ`ο τ`α λοιπ`α [αρμόζοντα πρός τε τ`ας συλλαβ`ας κα`ι γραμμάς, οπως ουτως @?η δυνατόν, ινα ψάλλωνται [εμμελ~ως". Και μάλιστα:"Ε]ιρμός [εστιν ]ο πρ~ωτος στίχος [εν τ~?η ?[ωδ~?η πρ`ος τ`ον ]οπο~ιον συμμορφο~υνται ο]ι [επόμενοι, οπως ουτω ψάλλ?η τις α[υτο`υς ]αρμονικ~ως". . Επομένως, "ειρμός"είναι το πρώτο τροπάριο καθεμιάς των 9 Ωδών που αποτελούν τον Κανόνα (η Ωδή αποτελεί συγκρότημα από 3 ώς 6 τροπάρια σχετικά προς το ανυμνούμενο πρόσωπο ή γεγονός). `Ολα τα τροπάρια της Ωδής μοιάζουν με τον ειρμό ως προς το μέτρο και τον `Hχο. Οι ειρμοί, ως πρότυπα εκκλ. μελωδίας, συγκεντρώθηκαν και σχημάτισαν το Ειρμολόγιο. `Aλλη ονομασία των ειρμών είναι:καταβασίες, γιατί παλιά (μετά το τέλος κάθε ωδής) οι ψάλτες και των δύο Χορών "κατέρχονταν"στη μέση του ναού για να τους ψάλλουν.

,





Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω
Λήμμα: