κεχυμένα μέλη· "ρευστές" μελωδίες, με την έννοια ότι βρίσκονται από ρυθμική άποψη σε ρευστή κατάσταση· οχι αυστηρά μετρημένες, όπως ένα ρετσιτατίβο. Ανών. (Bell. 95, 93): "κεχυμέναι ωδαί και μέλη λέγεται τα κατά χρόνον σύμμετρα και χύδην κατά τούτον μελωδούμενα" (κεχυμένες ωδές και μέλη λέγονται οι μελωδίες που είναι κανονικές(;) στο χρόνο και εκτελούνται ελεύθερα [κατά τρόπο ρευστό]). Ο Gevaert, Ι, 390, σημ. 1, παρατηρεί σωστά ότι το "σύμμετρα" στο κείμενο του Ανώνυμου θα έπρεπε να διορθωθεί σε "ασύμμετρα" (ακανόνιστα).
Ο όρος κεχυμένα χρησιμοποιείται από τον Ανώνυμο (§ 3 και 85) μονάχα για τις φωνητικές μελωδίες· για τις οργανικές χρησιμοποιείται ο όρος διαψηλαφήματα (βλ. λ. $διάψαλμα-διαψηλάφημα*διάψαλμα|).
Ο Αριστείδης χρησιμοποιεί τους όρους κεχυμένα άσματα και άτακτοι μελωδίαι (μη μετρημένες· όχι αυστηρά στο χρόνο). , μέλη· "ρευστές" μελωδίες, με την έννοια ότι βρίσκονται από ρυθμική άποψη σε ρευστή κατάσταση· οχι αυστηρά μετρημένες, όπως ένα ρετσιτατίβο. Ανών. (Bell. 95, 93): "κεχυμέναι ωδαί και μέλη λέγεται τα κατά χρόνον σύμμετρα και χύδην κατά τούτον μελωδούμενα" (κεχυμένες ωδές και μέλη λέγονται οι μελωδίες που είναι κανονικές(;) στο χρόνο και εκτελούνται ελεύθερα [κατά τρόπο ρευστό]). Ο Gevaert, Ι, 390, σημ. 1, παρατηρεί σωστά ότι το "σύμμετρα" στο κείμενο του Ανώνυμου θα έπρεπε να διορθωθεί σε "ασύμμετρα" (ακανόνιστα). Ο όρος κεχυμένα χρησιμοποιείται από τον Ανώνυμο (§ 3 και 85) μονάχα για τις φωνητικές μελωδίες· για τις οργανικές χρησιμοποιείται ο όρος διαψηλαφήματα (βλ. λ. διάψαλμα-διαψηλάφημα). Ο Αριστείδης χρησιμοποιεί τους όρους κεχυμένα άσματα και άτακτοι μελωδίαι (μη μετρημένες· όχι αυστηρά στο χρόνο).
Βλ.
|
|