Skip to main content.

Θησαυρός Ελληνικής Μουσικής

κρούσις

η πράξη του χτυπώ· επίσης, το χτύπημα. Η κρούση ενός $εγχόρδου*έγχορδα| οργάνου· συνεκδοχικά μουσική για έγχορδα. Φιλόδημος (Περί μουσικής Δ', 13, έκδ. J. Kempe 1884): "κρούσεις και ωδαί" (οργανική [εγχόρδων] και φωνητική μουσική). Ο όρος κρούσις υπό την ωδήν ερμηνεύεται γενικά ότι σημαίνει "συνοδεία ενός τραγουδιού με όργανο, που παίζει διαφορετικές νότες από εκείνες του φωνητικού μέρους"· πρβ. πρόσχορδα κρούειν στο λ. $πρόσχορδος*. Όταν η κρούση συνόδευε το τραγούδι έπαιρνε πάντα το ψηλότερο μέρος· Αριστοτ. (Προβλ. XIX, 12): "Δια τί των χορδών η βαρύτερα αεί το μέλος λαμβάνει;" (Γιατί η μελωδία δίνεται πάντοτε στη χαμηλότερη χορδή;). Βλ. Πλούτ. Περί μουσ. 1141Α, 27· επίσης, λ. $Αρχίλοχος*.

, η πράξη του χτυπώ· επίσης, το χτύπημα. Η κρούση ενός εγχόρδου οργάνου· συνεκδοχικά μουσική για έγχορδα. Φιλόδημος (Περί μουσικής Δ', 13, έκδ. J. Kempe 1884): "κρούσεις και ωδαί" (οργανική [εγχόρδων] και φωνητική μουσική). Ο όρος κρούσις υπό την ωδήν ερμηνεύεται γενικά ότι σημαίνει "συνοδεία ενός τραγουδιού με όργανο, που παίζει διαφορετικές νότες από εκείνες του φωνητικού μέρους"· πρβ. πρόσχορδα κρούειν στο λ. πρόσχορδος. Όταν η κρούση συνόδευε το τραγούδι έπαιρνε πάντα το ψηλότερο μέρος· Αριστοτ. (Προβλ. XIX, 12): "Δια τί των χορδών η βαρύτερα αεί το μέλος λαμβάνει;" (Γιατί η μελωδία δίνεται πάντοτε στη χαμηλότερη χορδή;).

Βλ. Πλούτ. Περί μουσ. 1141Α, 27· επίσης, λ. Αρχίλοχος.





Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω
Λήμμα: