Skip to main content.

Θησαυρός Ελληνικής Μουσικής

Λύσανδρος

ο Σικυώνιος (6ος αι. π.Χ.;)· μουσικός και $κιθαριστής* από τη Σικυώνα. Ο Φιλόχορος, στο τρίτο βιβλίο του έργου του Ατθίς (Ιστορία της Αττικής), αποδίδει στον Λύσανδρο πολλές καινοτομίες: ο Λύσανδρος ο Σικυώνιος, λέει, ήταν ο πρώτος κιθαριστής που καθιέρωσε την $ψιλοκιθαριστική*ψιλός| (σόλο κιθάρας που, κατά τον Μέναιχμο, εισήγαγε πρώτος ο $Αριστόνικος*), κουρδίζοντας τις χορδές ψηλά και αυξάνοντας τον όγκο του τόνου· χρησιμοποίησε επίσης την "$έναυλο κιθάριση*έναυλος κιθάρισις|", την οποία υιοθέτησε πρώτη η Σχολή του $Επίγονου*Επίγονος|. Και καταργώντας την απλότητα που χαρακτήριζε τους σολίστ της κιθάρας, πρώτος αυτός έπαιζε στην κιθάρα πολύ χρωματικές συνθέσεις ("χρώματα τε εύχροα"), καθώς και ιάμβους και την "$μάγαδιν*μάγαδις| (γ)" που λέγεται "συριγμός" (Αθήν. ΙΔ', 637F-638A, 42 και FHG Ι, 395, απόσπ. 66).

, ο Σικυώνιος (6ος αι. π.Χ.;)· μουσικός και κιθαριστής από τη Σικυώνα.
Ο Φιλόχορος, στο τρίτο βιβλίο του έργου του Ατθίς (Ιστορία της Αττικής), αποδίδει στον Λύσανδρο πολλές καινοτομίες: ο Λύσανδρος ο Σικυώνιος, λέει, ήταν ο πρώτος κιθαριστής που καθιέρωσε την ψιλοκιθαριστική (σόλο κιθάρας που, κατά τον Μέναιχμο, εισήγαγε πρώτος ο Αριστόνικος), κουρδίζοντας τις χορδές ψηλά και αυξάνοντας τον όγκο του τόνου· χρησιμοποίησε επίσης την "έναυλο κιθάριση", την οποία υιοθέτησε πρώτη η Σχολή του Επίγονου. Και καταργώντας την απλότητα που χαρακτήριζε τους σολίστ της κιθάρας, πρώτος αυτός έπαιζε στην κιθάρα πολύ χρωματικές συνθέσεις ("χρώματα τε εύχροα"), καθώς και ιάμβους και την "μάγαδιν (γ)" που λέγεται "συριγμός" (Αθήν. ΙΔ', 637F-638A, 42 και FHG Ι, 395, απόσπ. 66).





Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω
Λήμμα: